Ako sa v OLO kradne

V OLO si môžu nechať patentovať návod. Auto za 9 000 eur dokázali “výhodne“ požičať za 19 000 eur. A keďže takáto ponuka sa neodmieta, tak si ich požičali rovno 16. Sú do toho zapletení aj niektorí mestskí poslanci.

Vmestskom podniku Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) usúdili, že potrebujú nové autá. Je to normálna vec, ale posledná normálna v tomto príbehu. Rozhodli sa pre 8 áut Škoda Fabia 1.0 MPI so 44 kW motorom v základnej výbave ACTIVE. Pri kúpe je cenníková cena takéhoto auta 9 110 eur. Oni ich ale nekúpili. Radšej si ich požičali na 4 roky za 402 eur mesačne za jedno auto. Výsledok je, že po štyroch rokoch nebudú mať ani auto, ani 19 296 eur, ktoré zaplatia za požičanie každého jedného z nich. Pričom väčšina nebude mať najazdených ani 30 000 km.

Ďalej sa rozhodli, že potrebujú 8 áut Škoda Fabia 1.0 TSI so 70 kW motorom vo výbave AMBITION. Cenníková cena je 11 610 eur. Oni si však opäť radšej požičali na štyri roky za 474 eur mesačne každé jedno auto. Výsledok je, že po štyroch rokoch nebudú mať ani auto, ani 22 752 eur, ktoré zaplatia za požičanie každého jedného z nich. Pričom väčšina nebude mať najazdených ani 30 000 km.

Ak by ste chceli kúpiť týchto 16 áut, zaplatili by ste 165 760 eur. V OLO si povedali, že nie sú takí bohatí, aby si mohli kupovať lacné veci, a tak si ich radšej iba požičali na štyri roky za 336 384 eur. Čo na tom, že za rozdiel 170 624 eur, by si mohli kúpiť ďalších 16 áut.

ako Vysúťažiť prenájom so 100% maržou

OLO je mestský podnik a musí veci obstarávať v zmysle zákona. Ako sa dá nevýhodne obstarať 19 áut a vysúťažiť pritom dopredu vybratú firmu? V obstarávacom spise nájdeme, že už aj samotní zamestnanci OLO vedeli, že operatívny leasing (forma prenájmu resp. požičania) na jedno auto Škoda Fabia pri 48 mesiacoch stojí 156 eur mesačne. Z nepochopiteľných dôvodov si dali naceniť prenájom na omnoho kratšiu dobu – len na tri mesiace. Kvôli krátkosti prenájmu je suma výrazne vyššia a na základe týchto podkladov sa vyhlásilo obstarávanie prenájmu áut na 48 mesiacov. Takto predpokladaná cena zákazky 19 áut vyskočila na sumu 498 000 eur (415 000 eur bez DPH).

A ako to už na Slovensku chodí, hlavne keď ide o verejné peniaze, oslovené boli tri vopred vybraté firmy. Ani jedna z nich si pravdepodobne preto nevšimla, že predpokladaná cena je takmer o 100% vyššia, než bežná trhová.

ako zabezpečiť, aby preDraženú zákazku neVyhral niekto iný

Ak úmyselne obstarávate niečo, čo nepotrebujete a chcete za to zaplatiť omnoho viac, ako je potrebné, tak potrebujete vyriešiť posledný problém. Ako zariadiť, aby to nevyhral niekto “cudzí“. V OLO to vyriešili veľmi „elegantne“. Do obstarávania nových vozidiel, pričom najmä dve z nich boli vo veľmi špecifckej konfigurácii, dali súťažnú podmienku dodania vozidiel do dvoch týždňov. Do súťaže by sa, samozrejme, mohol prihlásiť iba ten, kto má všetky požadované autá skladom. Alebo ten, kto vedel, že ich OLO bude objednávať neskôr, keďže dodanie podľa súťaže malo byť do dvoch týždňov od podpisu zmluvy. A presne tak sa to aj stalo.

skorumpoVaný bratislaVský ko- munál

Je verejné tajomstvo, že bratislavský komunál je skorumpovaný a pred blížiacimi sa voľbami si to treba určite ešte niekoľkokrát pripomenúť. To, že sa do podnikov nominujú ľudia podľa politickej príslušnosti, nie je najlepšie riešenie, ale aspoň je verejne známe, kto koho nomino- val a kto je za koho zodpovedný.

Pred tromi rokmi sa ngovanými konkurzmi podarilo Nesrovnalovi ovládnuť mestské podniky. Potreboval na to 27 mestských poslancov. V hre boli zaujímavé ponuky. Niektorí ich odmietli a niektorí prijali. Každopádne 27 poslancov získal.

Takzvané výberové konania na obsadenie vedenia mestských podnikov zabezpečili, že sa o ciálne nevie, kto je čí nominant, aj keď som presvedčivo dokázal, že o víťazoch bolo rozhodnuté dávno pred výberovým konaním. Ostatní členovia predstavenstiev a dozorných rád boli obsadení podľa kľúča „ja tebe, ty mne“. Podľa toho aj vyzerá hospodárenie mestských podnikov a iluzórna kontrolná činnosť dozorných rád.

ZLOŽENIE DOZORNEJ RADY OLO
Martin Kuruc – predseda dozornej rady – starosta Vrakune a opätovný kandidát na starostu Vrakune,
Oliver Kríž – podpredseda dozornej rady – miestny a mestský poslanec za Petržalku a kandidát na starostu Petržalky,
Milan Černý – člen dozornej rady – prvý námestník primátora, vicestarosta Podunajských Biskupíc, miestny a mestský poslanec za Podunajské Biskupice, bývalý predseda dozornej rady OLO, bývalý zamestnanec OLO a v ne- poslednom rade kandidát na starostu Podunaj- ských Biskupíc,
Iveta Hanulíková – členka dozornej rady – miestna a mestská poslankyňa za Karlovu Ves, bývalá starostka Karlovej Vsi a pravdepodobná opätovná kandidátka na starostku Karlovej Vsi,
Peter Pilinský – člen dozornej rady – starosta Rače a mestský a župný poslanec za Raču a opätovný kandidát na starostu Rače,
Radoslav Kasander – člen dozornej rady – riaditeľ nančnej sekcie na magistráte a zástupca riaditeľa magistrátu Martina Marušku a v praxi jeho pravá ruka.

V zmysle „rozdelenia sféry vplyvu“ patrí OLO strane SMER-SD, to znamená, že predsedu predstavenstva nominoval Martin Borguľa – miestny, mestský a župný poslanec za Sta- ré Mesto, dlhoročný komunálny poslanec a člen strany SMER-SD, predseda druhého najväčšieho mestského klubu, o ktorého pod- poru sa opiera primátor Nesrovnal.

V dozornej rade OLO nemajú ani jedného zá- stupcu tí poslanci, ktorí hlasovali proti kúpené- mu obsadeniu mestských podnikov.

Podľa môjho názoru došlo v OLO pri obstará- vaní k spáchaniu trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku ako aj machinácie pri verejnom obstarávaní. Preto podávam v tejto veci trestné oznámenie. Takis- to podávam podnet na Úrad pre verejné obsta- rávanie, lebo podľa môjho názoru bol viacná- sobne porušený zákon o obstarávaní.

Ján Hrčka
nezávislý mestský poslanec