Ako tunelovať verejné peniaze?

Recept na miliónovú rabovačku vašich peňazí, milí Bratislavčania
Ako z mestskej zákazky vytrieskate maximálny zisk? Fakturujte niečo, čo nikdy neurobíte.
Kde sa taká príležitosť lukratívneho zárobku ponúka? Tam, kde tečú verejné peniaze a chýba kontrola.
Kedy sa takýto finančný tunel dá kopať celé roky? Keď je podvod aktívne krytý objednávateľom zákazky, v tomto prípade magistrátom hlavného mesta.

Počas zimného obdobia, aj keď bolo vonku 15 stupňov a svietilo slnko, sme platili za pohotovosť:
512 eur za hodinu
12 305 eur za deň
369 177 eur za mesiac
približne 1 000 000 eur za každú zimu (viac ako 8 500 000 eur za 8 rokov zmluvy)

Podľa súťažných podmienok, zmluvy, ako aj operačného plánu zimnej údržby bol za túto sumu dodávateľ povinný mať pripravených 55 mechanizmov a k tomu 55 vodičov. Títo mali byť k dispozícii a najneskôr do 30 minút od povelu dispečingu zrealizovať výjazd. A to 24 hodín denne 7 dní v týždni počas celej doby zimnej pohotovosti.

Ako sú v skutočnosti pripravení, sme sa dozvedeli 26. januára 2018, keď sme prvýkrát počas ôsmich rokov zmluvy (bez upovedomenia vedenia magistrátu) vyhlásili cvičnú pohotovosť.
Do 30 minút bolo k dispozícii 12 vodičov a mechanizmov.
Do 60 minút to bolo pripravených 34 vodičov a mechanizmov.
Do 90 minút to bolo pripravených 44 vodičov a mechanizmov.
Po 120 minútach nám ostatní vodiči oznámili, že ďalších 11 zazmluvnených a zaplatených vodičov nepríde, lebo majú vypnuté telefóny, a preto sa im nevedia dovolať a dotyční vodiči nevedia, že majú pohotovosť.

Viacerí vodiči priznali, že žiadnu pohotovosť reálne nemajú a že za to nedostávajú peniaze. Dokonca jeden zamestnanec dodávateľa na kameru oficiálne potvrdil, že dostáva paušálnu sumu, bez ohľadu na to, koľko robí v noci alebo cez sviatky. Je to, samozrejme, hrubé porušovanie Zákonníka práce, ale títo ľudia s prepojeniami na špičky strany SMER-SD vedia, že si to môžu dovoliť.

Služby za zimnú a letnú údržbu patria medzi najvyššie položky v rozpočte mesta. Ako vyzerá kontrola zo strany vedenia magistrátu? Približne štyri hodiny pred plánovanou kontrolou upozornia dodávateľa, aby sa stihol pripraviť. Záver z kontroly je samozrejme „BEZ ZÁVAD“. Veď ako inak môže dopadnúť kontrola, ktorá je nahlásená s predstihom, kedy by zodpovedná dodávateľská firma vedela stiahnuť ľudí aj zo zasneženého Parku Snow na Donovaloch.
Potom sa netreba čudovať, že aj pár centimetrov snehu vyvolá v Bratislave kalamitu. Problémom ale nie je sneh. Kalamitou je systematické a dlhodobé tunelovanie verejných peňazí. Tie sa berú za niečo, čo sa nerobí. Keď potom na niečo treba, tak už neostalo, tak ako neostáva na kvalitnú rekonštrukciu ciest, budovanie športovísk, výstavbu záchytných parkovísk a parkovacích domov. Vlastne, neostáva na nič.

Nielen naše kontroly, ale aj zima opakovane usvedčila spoločnosť A.R.K. technické služby, s.r.o. Netransparentný primátor Ivo Nesrovnal celú túto multimilónovú frašku a tunelovanie kryje.

Ján Hrčka
nezávislý mestský poslanec