Miestne dane – a čo za ne?

Hlavným zdrojom príjmov miest a obcí sú:

  • podielové dane (za každého obyvateľa s trvalým pobytom v obci, ktorý má príjmy ako fyzická osoba),
  • daň z nehnuteľností,
  • dane za psa, užívanie verejného priestranstva, za predajné automaty, nevýherné hracie prístroje.

Podielové dane sa vyplácajú ako podiel z vybranej dane z príjmov fyzických osôb a vyplácajú sa na každého obyvateľa s trvalým bydliskom v obci. V minulom roku to bolo v Karlovej Vsi spolu asi 2,7 mil. eur, niečo vyše 75 eur na obyvateľa.

Výšku dane z nehnuteľnosti stanovuje obec. V zmysle zákona sa ňou rozumie celé hlavné mesto Bratislava. Mestské časti sa k návrhu mesta iba vyjadrujú. Na septembrovom zasadnutí miestne zastupiteľstvo prerokovalo návrh hlavného mesta na 100% zvýšenie dane z nehnuteľností so zamietavým stanoviskom. Náš nesúhlas bol daný nielen faktom, že ide o výrazný nárast, ale najmä preto, že nebolo jasné, akým spôsobom sa použijú (navyše) vybrané finančné prostriedky. Hospodárenie Bratislavy je dlhodobo deficitné a jestvuje oprávnená obava, že financie vybrané od obyvateľov by sa prejedli. Po skúsenosti s tzv. „transparentným“ obsadzovaním vedúcich pozícií v mestských podnikoch mám osobne podozrenie, že by sa tieto prostriedky mohli použiť aj na kŕmenie korupčnej chobotnice.

Novelizácia miestnych daní za psa, užívanie verejného priestranstva, z predajných automatov a nevýherných hracích prístrojov
V kompetencii mestskej časti sú niektoré miestne dane, ich úprava je veľmi potrebná. Pri dani za psa treba uviesť, že mestská časť platí ročne za likvidáciu 70 ton psích exkrementov. Pre ilustráciu – sú to tri plno naložené kamióny. Finančné prostriedky vybrané z miestnej dane za psa nepostačovali ani na náklady spojené s touto likvidáciou! K tomu však treba prirátať aj náklady na zberné koše a ďalšie služby. Okrem toho je nevyhnutné začať budovať aj zariadenia slúžiace pre vyvádzanie psov a oddelenie zón pohybu psov od zón pohybu detí (ihrísk), zadovážiť technické zariadenie na zber exkrementov. Všetky náklady musíme vykryť z dane za psa. Preto je nevyhnutné túto daň podstatne zvýšiť. Zvýšenie by nebolo také veľké alebo by ho nebolo vôbec treba, ak by daň priznali všetci majitelia psov a ak by aj všetci zberali po psoch nečistoty. Ďakujem tým, ktorí ľúbia svojich psíkov natoľko, že sa im to nelení. Žiaľ, dosť je takých, ktorí nás „obšťastňujú“ psími „hovienkami“. Zriadili sme funkciu inšpektora verejného poriadku, ale zvádza nerovný boj. Hulvátski psíčkari sú voči nemu v presile.

Základnou tézou dane za užívanie verejného priestranstva je zvýšiť disciplínu oznamovania daňovej povinnosti, a preto sa zásadne zvyšuje sankčná sadzba dane. Ďalej nie je žiaduce, aby na verejných priestranstvách dlhodobo parkovali nákladné vozidlá. Preto navrhujeme niekoľkonásobné zvýšenie tejto sadzby dane.

Najhorúcejšia téma – daň za vyhradené parkovacie miesto
Pri stanovení výšky dane sa vychádzalo jednak z porovnania s inými mestskými časťami – v tých sú dane násobne vyššie a jednak z obmedzených možností a časovej náročnosti budovania nových kapacít. Na základe čisto odborných kalkulácií by bolo potrebné zvýšiť túto daň niekoľkonásobne. Zároveň by bolo treba pamätať na znevýhodnené skupiny ako sú dôchodcovia, rodiny s malými deťmi, matky na materskej dovolenke a iné. Pretože pri stanovovaní výšky dane je potrebné zvažovať nielen suché ekonomické fakty, osvojil si predkladateľ názor, že zvýšenie by malo byť najviac dvojnásobné. Je však nevyhnutné, pretože vyhradené parkovanie, s výnimkou ZŤP, je nežiaducou anomáliou nerovného prístupu k parkovaniu. Jestvuje skupina vyvolených, ktorá za smiešny poplatok asi 4 centy na m2 a deň pohodlne celoročne parkuje (všeobecná sadzba dane je pritom 50 centov na m2 a deň). Druhá skupina si vyhradené parkovacie miesto nemôže zabezpečiť a každodenným „krúžením“ po sídlisku zaplatí oveľa viac. Na spálenom benzíne, stratenom čase a často aj na pokutách. Preto zvýšenie sadzby dane pre držiteľov vyhradených parkovacích miest treba chápať ako krok k zrovnoprávneniu parkovania v Karlovej Vsi. Vyhradené parkovacie miesta nie sú povinné. Ak sa niekomu zdá zvýšenie sadzby neprimerané, nemusí v ďalšom období takéto miesto využívať. Potom nezaplatí ani cent! Pretože parkovanie v Karlovej Vsi zostáva naďalej bezplatné.

Taktiež sa začala verejná diskusia o riešení parkovania. Našou ambíciou je v spolupráci s občanmi vytvoriť a zaviesť celkom novú parkovaciu politiku. Tým by sa celá problematika vyhradených parkovacích miest stala minulosťou.

Daň za predajné automaty sa v základnej filozofii nezmenila. Navrhnuté sú dve sadzby dane: jedna pre automaty umiestnené v interiéri a druhá, dvojnásobná pre automaty umiestnené v exteriéri (podstatne dlhšia predajná doba).

Daň z nevýherných automatov navrhujeme rozdeliť na dve rozdielne kategórie. Pre mechanické hracie stroje, tj. gulečník, calcetto, šípky a pod., zostala sadzba dane nezmenená. Sadzbu dane za elektronické hracie stroje navrhujeme zvýšiť na dvojnásobok, pretože hra na tých¬to strojoch môže viesť k vytvoreniu závislosti a neskoršiemu gamblerstvu.

Ako sa použijú získané finančné prostriedky?
Ambíciou je získať viac peňazí. Chceme ich vybrať od tých z nás, ktorí doposiaľ dostávali benefit vo forme neúmerne nízkych platieb, pričom ostat¬ní obyvatelia sa vlastne skladali na nevyhnutné dofinancovanie nákladov. Zámerom je použiť zvýšený výber finančných prostriedkov práve tam, kam tieto prostriedky patria. Na zvýšenie čistoty, lepší stav komunikácií a na zlepšenie parkovania. Nečakajme, že najmä to posledné sa udeje zo dňa na deň. Čo sa desaťročia ignorovalo, nedá sa zmeniť zo dňa na deň, ani z roka na rok.

Rudolf Rosina
nezávislý poslanec