Modernizácia trate električiek a jej perspektívy

Dlhé roky čakajú cestujúci na zázrak zvaný funkčná a príťažlivá hromadná doprava. V Karlovej Vsi tiež. Osobitne odkedy sa rozmohla výstavba na Dlhých dieloch, Devínskej ceste a narástol tranzit pre potreby Dúbravky. Bratislava sa dostala k europeniazom, čo je dobré, ale čo zároveň vyvoláva potrebu inej prípravy, ako bolo zvykom ešte nedávno.

V spolupráci s hlavnou dopravnou inžinierkou Bratislavy sa krátko pred termínom na podanie stanovísk v procese EIA podarilo uskutočniť dňa 18.5.2015 verejnú prezentáciu zámeru. Vystúpenia občanov potvrdili, že MHD vnímajú ako významnú a majú vážny záujem ovplyvniť jej podobu na najbližších 25-30 rokov. Prezentácia bola pred dokončením návrhu dokumentácie pre územné rozhodnutie.

Viac na: tiny.cc/modernizaciaelektrickykv – stav k 25.5.2015.

Očakávali sme, že tento návrh bude obsahovať zmeny, o ktorých sa diskutovalo. Vedenie a poslanci Karlovej Vsi sa opakovane stretli so zástupcami Bratislavy (investor) a projektanta. Tlmočili názory a požiadavky obyvateľov, ktoré uznali za racionálne a v súlade s verejným záujmom, predovšetkým efektivity a kvality hromadnej dopravy. Karlova Ves uplatnila ako oficiálne stanovisko v rámci hodnotenia vplyvov na životné prostredie tie, na ktorých sa poslanci a vedenie mestskej časti zhodli. Poslanci (napr. Juraj Kmeťko, Rudolf Rosina a autor) uplatnili individuálne aj iné. Predovšetkým minimalizovať zásahy do zelene, uprednostniť potreby cestujúcich MHD a ak to inak nejde, aj na úkor individuálnej automobilovej dopravy. Všetko v duchu, kto chce vychutnávať pohodlie individuálnej dopravy, nech si nájde čas, lebo subsystém s prepravnou hodinovou kapacitou 10 tis. i viac ľudí je spoločensky výhodnejší ako subsystém, ktorý nemá kapacitu ani tisíc ľudí za hodinu a zeleň je taká významná a vzácna, že prekonáva aj potreby cestujúcej verejnosti.

Každý, kto podal stanovisko, bude účastníkom konaní (územné a stavebné), ktoré nás čakajú. Bude môcť uplatňovať námietky a pripomienky ku konkrétnemu riešeniu.

Skutočnosť, že Karlova Ves bude stavebným úradom, má výhody i nevýhody. Bude rozhodovať v 1. stupni, riadiť proces a strážiť zákonnosť úradného postupu. Bude môcť dohliadať na dostatočnú informovanosť verejnosti. Nebude môcť prednostne obhajovať oprávnené záujmy jej občanov. Tým, čo nepodali stanovisko, zostáva možnosť obrátiť sa na poslancov, ktorí budú účastníkmi konaní. Prostredníctvom nich sa usilovať ovplyvniť konečnú podobu.

Desiatky rokov sa organizácia dopravy na radiále a v jej okolí prednostne prispôsobovala záujmom motoristov. Je najvyšší čas, aby prednosť mali potreby cestujúcich MHD, chodcov, cyklistov. Verím, že na to budú pamätať tí, ktorí majú okrúhle pečiatky a ktorých platíme, aby ochraňovali verejný záujem, rozhodovali vždy v jeho prospech, zvlášť ak je súčasťou základných ľudských práv na priaznivé životné prostredie.

Vladimír Dulla
nezávislý poslanec