Nalejme si čistého vína

Zvýšili sa miestne dane. Tí, ktorých sa to týka, tvrdia, že drasticky. Je to naozaj tak? Alebo sme sa po rokoch ľúbivej politiky „nezdražovania“ pozreli realite do očí. Pozrime sa na vývoj miestnych poplatkov a daní.

ŠEDÁ – Sadzba v EUR ČERVENÁ – Inflačný rast od r. 1991
graf rosina dec 2015
Porovnanie vývoja parkovného s infláciou
2500 Kčs z roku 1991 predstavuje 356,41€ v roku 2015

Od vzniku samosprávy sa vyberali miestne poplatky. Od roku 2004 zákonodarca preklasifikoval tieto platby na miestne dane. Niektoré pôvodne definované miestne poplatky, ako napr. za užívanie bytu, za ubytovaciu kapacitu, lokalizačný poplatok a iné, dnes už nejestvujú. V súčasnosti zákonodarca umožňuje miestnej samospráve výber štyroch druhov miestnej dane:

  • daň za zaujatie verejného priestranstva,
  • daň za psa,
  • daň z nevýherných hracích strojov,
  • daň z predajných automatov.

Miestne zastupiteľstvo MČ Karlova Ves prijalo na svojom riadnom zasadnutí dňa 27.10.2015 Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) 6/2015 o m iestnych d aniach. Vo väčšine položiek s a sadzba miestnej dane zvyšovala. Rozruch vyvolali sadzby dvoch daní:

  • nárast sadzby miestnej dane za zaujatie verejného priestranstva pre tzv. vyhradené parkovanie motorových vozidiel,
  • nárast sadzby dane za psa.

Sadzba dane za vyhradené parkovacie miesto sa zvýšila na 345,29 €
Na prvý pohľad sa takéto 100%-né zvýšenie dane zdá byť drastické, ba možno až vydridušské. Pozrime sa preto na vývoj sadzby tejto dane. Miestny poplatok za vyhradené parkovacie miesto bol v Karlovej Vsi prvýkrát definovaný vo VZN č. 3 z roku 1991 vo výške 2.500 Kčs. Táto sadzba sa nemenila až do roku 2004, kedy sa sadzba za parkovacie miesto zvýšila na 5.000 SKK. Táto sadzba je prakticky platná až doteraz. Jedinou zmenou bol v roku 2009 prechod na novú menu Euro. Sadzba dane sa prepočítala na 168 €. „Kozmetická“ úprava sa vykonala v roku 2012, kedy došlo k zvýšeniu sadzby dane na meter štvorcový a deň z 0,37 € na 0,43 €, zároveň sa zmenšila výmera plochy na jedno vyhradené miesto, čím sa konečná suma za vyhradené parkovacie miesto upravila na dnes platnú hodnotu 169,50 €. Terajších 345,29 € je štvornásobkom pôvodnej sadzby miestneho poplatku z roku 1991. V skutočnosti nie je možné iba takéto jednoduché aritmetické prepočítanie. Je nevyhnutné započítať infláciu. Po jej započítaní zistíme, že čiastka 2.500 Kčs z roku 1991 má v roku 2015 skutočnú hodnotu 356,41 €. Je to o niekoľko eur viac, ako je novoprijatá sadzba dane. Teda v skutočnosti nejde o zvýšenie, ale iba vrátenie sa k pôvodnej hodnote sadzby miestneho poplatku z roku 1991. Vraciame sa o štvrťstoročie dozadu. Za štvrťstoročie sa dopyt po parkovacích miestach výrazne zvýšil. Zvýšila sa trhová hodnota parkovacieho miesta. Na základe kvalifikovaných odborných odhadov sa pohybuje okolo hodnoty 500 € za jedno parkovacie miesto na rok.

Podobne sa pozrime aj na sadzbu dane za psa
V roku 1991 bola stanovená výška miestneho poplatku na hodnotu 1.000 Kčs za prvého psa a sadzba 1.500 Kčs za druhého a ďalšie psy v domácnosti.

Sadzba za prvého psa sa za celé obdobie jestvovania samosprávy nezmenila. Prepočítaná na eurá činí 33,20 € a je platná až doteraz. Sadzba za druhého a ďalšie psy bola platná až do roku 2012. Zmena legislatívy vtedy stanovila, že sadzba za každého psa musí byť rovnaká. Preto sa sadzba dane znížila na jednotnú hodnotu 33,20 €. Inflačný prepočet ukazuje, že tisíc korún z roku 1991 má v roku 2015 hodnotu 142,56 €. Novostanovená sadzba dane vo výške 50 € je prakticky iba 1/3 pôvodnej výšky poplatku za prvého psa v domácnosti.

Pozrime sa na situáciu dôchodcov vo vzťahu k ich psím miláčikom. Miestny poplatok, ani miestna daň až do roku 2009 nedefinovali dôchodcov ako samostatnú skupinu s osobitnou sadzbou. V rokoch 1991 až 2009 bola uprednostnená špecifická skupina dôchodcov – osamelí dôchodcovia. Sadzba poplatku za psa bola pre osamelých dôchodcov stanovená na hodnotu 200 Kčs (6,64 €) a v rokoch 2004 až 2009 na hodnotu 300 SKK (9,96 €). Dôchodcovia boli od dane za psa oslobodení prijatím VZN č.3 z roku 2009, pričom tento stav platí doteraz. Prijaté VZN č 6./2015 stanovuje pre dôchodcov 50% sadzbu dane, to znamená 25 € za psa chovaného v bytovom dome, resp. 15 € za psa, ktorý má základný výcvik, chovaného v bytovom dome, resp. 7,50 € za psa chovaného v rodinnom dome. Žiadna z týchto sadzieb dane neprevyšuje hodnotu inflácie pôvodnej sadzby pre osamelých dôchodcov. 200 Kčs z roku 1991 predstavuje hodnotu 28,51 € v roku 2015.

Daň by mala byť rovnaká pre všetkých
Osobne považujem za nešťastné používať daňové nástroje na riešenie sociálnej politiky a sociálnej pomoci. Sociálne znevýhodnené skupiny obyvateľov by mali byť kompenzované pomocou nástrojov sociálnej pomoci.

Zároveň si uvedomujem, že súčasné VZN je vo vzťahu k špecifickej skupine obyvateľov – osamelí dôchodcovia – relatívne nespravodlivé. Preto by sme mali nájsť spôsob kompenzácie práve pre túto skupinu obyvateľov.

Vývoj dane za vyhradené parkovacie miesta aj dane za psa ukazuje, že až doposiaľ skutočné sadzby miestnych daní z roka na rok klesali
Dôvody na to považujem za výsostne politické. Príslušné volené orgány samosprávy v snahe zapáčiť sa voličom nenabrali odvahu na pravidelné zvyšovanie miestnych poplatkov a miestnych daní. Takýto „priateľský“ postoj voči daňovníkom však poškodzoval a poškodzuje ostatných obyvateľov mestskej časti a mestskú časť ako celok. Najväčšou chybou je, že do systému neprišli potrebné finančné prostriedky. Za celé tie roky bola mestská časť ochudobnená o niekoľko miliónov eur, ktoré sa mali použiť na budovanie parkovacích kapacít, budovanie psích výbehov, ochrany detských ihrísk pred vstupom psov, opravy verejných komunikácií a iných verejnoprospešných investícií.

Zhrnuté a podčiarknuté: Zvýšenie sadzieb dane nie je vydieraním dotknutých daňovníkov. Je to len hlasné vyslovenie pravdy. Tá pravda bolí, pretože sa dotýka konkrétnych ľudí.
Ak sa zverejní informácia, že vnútorný dlh mestskej časti činí niekoľko miliónov, že riziko utajovaných súdnych sporov prevyšuje čiastku 10 miliónov alebo že za predchádzajúce obdobie sa nehospodárnym nakladaním s verejnými prostriedkami prekvárili ďalšie milióny, necháva nás to chladnými a mávneme nad tým rukou. Keď nás dedičstvo minulosti dobehne vo výške desiatok eur, ktoré máme zaplatiť z vlastného vrecka, vzbudzuje to adrenalínom živené emócie.

Rudolf Rosina
nezávislý poslanec