Nočná mora Karlovej Vsi – riaditeľ KŠK

Napriek chvályhodnému úmyslu zriadenia Karloveského športového klubu (KŠK) je dnes táto organizácia sama o sebe problémom Karlovej Vsi. Ako sa to mohlo stať?

Karloveský športový klub (KŠK) je príspevkovou organizáciou s právnou subjektivitou. Vznikol v roku 1996 a dnes zastrešuje 22 športových klubov pôsobiacich v Karlovej Vsi. Zriaďovateľom je Karlova Ves a jeho činnosť financuje z vlastného rozpočtu. Účelom vzniku KŠK bola všestranná pomoc rozvoju telovýchovy a športu. Rozhodujúce otázky činnosti klubu by mala posudzovať Rada KŠK. Rada KŠK je zložená z riaditeľa KŠK, poslancov zastupiteľstva a zástupcov športových klubov.

Šok zo správy miestnej kontrolórky

V roku 2011 odstúpil z funkcie pôvodný riaditeľ – vedúci KŠK. Následne bol zvolený nový, ktorý ako sa čoskoro ukázalo, vyvolal u poslancov vlnu kritických pripomienok, najmä na športovej komisii. Už začiatkom roka 2012 poslanci schválili návrh na jeho odvolanie. Ten však starostka nepodpísala. Zastupiteľstvo uložilo miestnej kontrolórke vypracovať správu o hospodárení KŠK. Z jej správy vyplynulo, že riaditeľ KŠK uzat-váral pre Karlovu Ves nevýhodné a nehospodárne zmluvy s rôznymi s.r.o.-čkami, zbytočné zmluvy s externým právnikom, že boli kupované predražené chemické prostriedky do bazéna v ZŠ A. Dubčeka, ktorý mal v tom čase KŠK v správe, že bola účtovaná veľká, neodôvodnená spotreba pohonných hmôt a pod. Po šoku zo správy kontrolórky o hospodárení riaditeľom KŠK v tejto organizácii prijalo zastupiteľstvo 25. 9. 2012 vo svojom uznesení osem bodov, ktorými sa snažilo elimi-novať nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami tejto príspevkovej organizácie. Hneď prvým bola opätovná žiadosť, aby starostka predložila návrh na personálne obsadenie miesta riaditeľa KŠK, pretože jedine ona tak môže urobiť.

Vyhodenie mladých futbalistov z ihriska

Riaditeľ KŠK namiesto toho, aby bol po správe miestnej kontrolórky starostkou okamžite navrhnutý na odvolanie, tak ako to žiadala športová komisia a zastupiteľstvo, sa o mesiac dopustil ďalšieho podrazu. Uzatvoril zmluvu na futbalové ihrisko na Molecovej s občianskym združením Rodeka, ktoré vzniklo len pár dní pred podpisom tejto zmluvy v novembri 2012. Rada KŠK dovtedy o občianskom združení Rodeka nemala ani tušenia. V KŠK pritom pôsobí úspešný Futbalový klub mládeže Karlova Ves (FKM KV) s 15 ročnou tradíciou a s veľkou členskou základňou detí, ktorí na ihrisku pravidelne trénujú. Paradoxne zmluvu medzi KŠK a FKM KV riaditeľ KŠK nezverejnil, čím ju zneplatnil. Avšak v prípade Rodeky tak učinil okamžite po jej podpise.

Združenie Rodeka sa tak dostalo do funkcie akéhosi zbytočného sprostredkovateľa, ktorý celú futbalovú činnosť FKM KV komplikoval. Ako sa časom ukázalo, dodnes nevykonáva vlastnú športovú činnosť a prezentujú sa v ňom len dvaja ľudia.

Uznesenia zastupiteľstva na odvolanie riaditeľa starostka ignoruje

Na základe týchto skutočností zvolali poslanci vo februári 2013 mimoriadne zasadnutie zastupiteľstva. Žiadali starostku navrátiť situáciu do pôvodného stavu t.j. zariadiť vrátenie futbalového ihriska na Molecovej FKM KV, žiadali odvolať riaditeľa KŠK a uložili miestnej kontrolórke vykonať kontrolu zmlúv uzavretých medzi KŠK a o. z. Rodeka. Okrem iného žiadali posúdiť či sú v súlade so zmluvou o nájme medzi Hlavným mestom SR Bratislavou a KŠK, keďže pozemok, na ktorom sa nachádza futbalové ihrisko na Molecovej je majetkom mesta. Na zasadnutí sa zúčastnila veľká skupina nespokojných futbalistov ako aj ich rodičov.

Poslanecká kontrola

Napriek tomu, že starostka opätovne nerešpektovala vôľu zastupiteľstva odvolať riaditeľa KŠK, poslanci nerezignovali. Na futbalovom ihrisku na Molecovej vykonali v apríli 2013 poslaneckú kontrolu. Viac krát opakovanou neohlásenou kontrolou na mieste sa zistilo, že zamestnanec, tréner KŠK vykazoval vo výkazoch v čase svojho pôsobenia fiktívnu hospodársku činnosť na ihrisku aj mimo neho. Sám riaditeľ KŠK na pracovisku počas kontroly nikdy nebol zastihnutý.

Treba si uvedomiť, že každý rok z rozpočtu Karlovej Vsi, teda z daní nás všetkých občanov, ide do rozpočtu KŠK 83 000 eur. Žiaľ, ich podstatnú časť zhltnú mzdy zamestnancov KŠK.

Na základe týchto skutočností a na odporúčanie športovej komisie a Rady KŠK schválilo miestne zastupiteľstvo v apríli 2013 návrh nového organizačného poriadku KŠK, v ktorom sa snažilo eliminovať svojvôľu riaditeľa KŠK a zvýšiť kompetencie Rady KŠK. Starostka výkon tohto uznesenia pozastavila z dôvodu, že Rada nemá vo vzťahu k štatutárnemu orgánu príspevkovej organizácie (riaditeľ) ukladaciu právomoc. To je zároveň aj odpoveď na otázku, ktorú si iste viacerí položíte, prečo je Rada KŠK, športová komisia a napokon i samotné zastupiteľstvo bezmocné.

Ďalšia čierna stavba?

Na dôvažok priamo na parkovisku futbalového areálu a Základnej umeleckej školy vyrástla prednedávnom veľmi podivná stavba. Unimo bunku – bufet na toto miesto údajne umiestnil zamestnanec KŠK. Je napojená na elektrickú energiu priamo zvnútra objektu telocvične v správe KŠK. Podľa zistení hlavného kontrolóra mesta Bratislavy bol i tento stánok umiestnený v rozpore s platnými právnymi predpismi nakoľko vlastník stavby nemá žiadny vzťah k pozemku, na ktorom je stavba umiestnená. Je vážny dôvod pochybovať, že by si toto dovolil zamestnanec KŠK bez vedomia svojho nadriadeného.

Úpadok Karloveského športového klubu je jedným z mnohých príkladov úrovne (ne)riadenia nášho miestneho úradu a teda Karlovej Vsi. Ryba totiž vždy smrdí od hlavy.

Mgr. Ján Labuda
nezávislý poslanec
člen športovej komisie, člen Rady KŠK

jan labuda