Chceme poskytovať kvalitnejšie a pestrejšie služby

Rozhovor s Mgr. Janou Mózešovou, vedúcou oddelenia sociálnych vecí v Karlovej Vsi

MozesovaČo Vás viedlo k tomu, aby ste sa uchádzali o miesto vedúcej oddelenia sociálnych vecí?
Bývam v Karlovej Vsi jedenásť rokov. Vždy som sledovala, čo sa u nás deje v sociálnej oblasti. Často som si hovorila, že keby som mala možnosť, rada by som prispela k zlepšeniu týchto služieb. Vlastne som ani nečakala, že sa mi naskytne taká príležitosť. Keď som našla inzerát na pozíciu vedúcej oddelenia sociálnych vecí, rozhodla som sa skúsiť ponúknuť svoje služby. Verila som, že v novom vedení sú ľudia, ktorým naozaj záleží na tom, aby sa robili veci v prospech občanov, poctivo a aj na vysokej odbornej úrovni. A vidím, že som sa nemýlila.

Výberová komisia sa pre Vás rozhodla takmer jednohlasne. Aké sú Vaše doterajšie pracovné skúsenosti, čím ste ich oslovili?
Sociálnu prácu som začala robiť už počas štúdia na vysokej škole. Pôsobila som najmä v treťom sektore, kde som sa okrem práce s klientmi mohla zapájať aj do manažérskej práce, do riadenia projektov, získavania zdrojov na činnosť organizácie a do vzdelávania. Ako sociálna pracovníčka som pracovala s rôznymi typmi ľudí. Predpokladám, že členov výberovej komisie presvedčila moja odbornosť a skúsenosti.

Ako vyzerala Vaša práca v teréne?
Poskytovala som podporu a pomoc rodinám, ktoré mali finančné ťažkosti, napríklad mali dlhy na nájomnom, rôzne exekúcie, vzťahové ťažkosti alebo problémy pri výchove detí, či niekto z rodiny mal psychické ochorenie, trpel závislosťou a pod. Niekoľko rokov som pracovala v detskom hospici Plamienok. Sprevádzala som rodiny, ktoré si berú svoje nevyliečiteľne choré deti z nemocnice domov. Spolupracovala som s Tímom krízovej intervencie Modrý anjel. Mávala som služby na krízovej linke a chodila som do zásahov spolu s hasičmi a zdravotníkmi. Poskytovala som psychosociálnu podporu ľuďom, ktorí zažili náhlu vážnu udalosť.

Bolo niečo, z čoho ste mali pred nástupom na úrad obavy, keďže ste predtým nikdy nepracovali v samospráve?

Nie, obavy som nemala. Počítala som s tým, že to nebude jednoduché. Zmeny so sebou vždy prinášajú aj ťažšie chvíle. Od začiatku bolo a stále je pre mňa veľmi povzbudzujúce, že cítim podporu od nadriadených, kolegov aj členov sociálnej komisie. Vidím, že nám všetkým ide o to isté – byť tu pre občanov a poskytovať im čo najkvalitnejšie služby.

Aké máte Vy osobne skúsenosti s úradmi?
S pracovníkmi rôznych úradov som sa stretáva¬la aj pri predchádzajúcej práci. Sprevádzala som klientov a pomáhala im vybavovať rôzne záležitosti. Mnohí úradníci boli veľmi ústretoví a ochotní. Stretla som sa však aj s takými, ktorí boli dlhými rokmi v službe vyčerpaní natoľko, že to malo vplyv na ich prístup ku klientom. Poznám dobre aj pocit bezmocnosti z toho byť posielaná od dverí k dverám, z úradu na úrad, z vypĺňania nekonečného množstva žiadostí a potvrdení. Som veľmi vďačná za to, že mám aj takúto skúsenosť „z opačnej strany stola” a že z nej môžem čerpať dnes pri nastavovaní našich služieb.

Máte za sebou prvých šesť mesiacov. Čo sa Vám podarilo za ten čas dosiahnuť?
Z vecí, ktoré sú viditeľné aj verejnosti, mám veľkú radosť najmä z toho, že sa nám podarilo obnoviť tradíciu spoločných stretnutí karloveských jubilantov v Kamel klube. Som tiež rada, že sme na návrh sociálnej komisie a so súhlasom pani starostky mohli spoločne upraviť spôsob poskytovania jednorazových finančných výpomocí tak, aby sme vedeli účinnejšie pomáhať práve vtedy, keď to je naozaj potrebné.

Na čom momentálne pracujete?
Popri bežnej činnosti oddelenia už niekoľko mesiacov pracujeme aj na systémových zmenách. Ich prejavy však budú viditeľné až o nejaký čas. Postupne spracovávame papierové verzie dokumentov na elektronické. Tvoríme systém evidencie klientov aj poskytovaných služieb. Aktívne prepájame naše oddelenie s ďalšími odborníkmi a organizáciami. V spolupráci s nimi pripravujeme viaceré pilotné projekty v prospech tých, ktorí potrebujú naše služby. Ak sa nám podarí uskutočniť plánované zmeny a ja verím, že postupne áno, umožní nám to poskytovať kvalitnejšie a pestrejšie služby.

Čo sú Vaše priority na najbližšie obdobie? Čo vidíte ako potrebné v ďalších mesiacoch?

Bola by som rada, ak by sa nám podarilo do konca tohto kalendárneho roka vybaviť všetkých klientov, ktorí nás žiadali o pomoc pri riešení ich situácie. Chceme predložiť na ministerstvo práce a sociálnych vecí žiadosť o dotáciu na rozvoj terénnych sociálnych služieb. Pokúsime sa získať finančnú podporu na kúpu auta pre opatrovateľskú službu. Uvidíme, či sa to podarí. Je veľa ďalších oblastí, ktorým budeme v nasledujúcich mesiacoch venovať pozornosť a ktoré budeme postupne vylepšovať. Zameriame sa na spoločné stravovanie dôchodcov, donášku stravy do domácností, denné centrá (kluby seniorov), služby pre jednotlivcov a rodiny v hmotnej a sociálnej núdzi, služby pre ľudí so zdravotným znevýhodnením, spomínanú opatrovateľskú službu či doteraz nevyužívanú odľahčovaciu službu. Nezabúdame ani na to, že v našej mestskej časti stále nemáme žiadne zariadenie opatrovateľskej služby, ani zariadenie pre seniorov. Vieme, že naši starší obyvatelia by mali mať možnosť ostať tu, kde to poznajú, kde mnohí prežili väčšinu svojho života.

Ešte niečo by ste chceli povedať na záver?
V budúcom roku stojí pred nami všetkými ešte jedna naozaj veľká úloha, a to aktívne sa zapojiť do komunitného plánovania. Komunitný plán sociálnych služieb sa tvorí na mieru, zohľadňuje priania a potreby obyvateľov s možnosťami poskytovateľov sociálnych služieb, pomáha vedeniu mestskej časti robiť dobré rozhodnutia v sociálnej oblasti, správne určovať priority a efektívne nakladať so zdrojmi, ktoré sú k dispozícii.

Michal Skalník